BBQ RECEPTEN       BIER-SPIJS COMBINATIES       SEIZOENSRECEPTEN       KAMPVUUR RECEPTEN       BBQ TIPS EN TRICKS

review Yakitori & Korean BBQ
Boek Review,  Reviews

Boekreview: Yakitori & Korean BBQ

Onlangs ontving ik het boek Yakitori & Korean BBQ van uitgever Good Cook. Het boek is geschreven door de in Zweden geboren Jonas Cramby. Van zijn hand verschenen eerder vier succesvolle kookboeken over de Zuid-Amerikaanse keuken en nu over de Japanse en Koraanse keuken.

Kamado express

Natuurlijk kun je geen kookboek review schrijven zonder eerst gerechten te maken en te proeven uit het boek. Het is belangrijk om te proeven of de verhoudingen kloppen uit een boek.

Zen en de kunst van grillen

In het Yakitori & Korean BBQ boek gaan we eerst starten met de interessante geschiedenis van het Japanse grillen. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat het vanaf ongeveer de middeleeuwen tot 1872 verboden was om in Japan vlees te eten. Het zenboeddhisme wordt vaak als rede gezien van dit verbod maar er waren ook praktische problemen gezien de akker werd gebruikt om rijst te verbouwen en dat er voldoende vis was. Korea kent een soort gelijke geschiedenis en in de dertiende eeuw werd het verbod afgeschaft toen de Mongolen binnenvielen. Niet lang erna had het land een vooraanstaande grillcultuur ontwikkeld. Japan en Korea hebben een lange gecompliceerde geschiedenis maar de mensen vonden elkaar aan de eettafel. De Koreaanse barbecue uit Tsuruhashi verspreide zich langzaam over Japan en veranderde in de loop der tijd het karakter en werd meer Japans. Zo ontstond de Yakiniku.

In het Yakitori & Korean BBQ boek wordt beschreven dat Japans grillen niet alleen eten is maar een oefening in mindfulness, ingrediënten, service en gerei kies je zorgvuldig. Zo transformeer je iets als een stukje kip met zout en vuur met oefening en techniek en door helemaal in het nu te zijn tot iets subliems. Toen ik aan de slag ging met de Yakitori merkte ik inderdaad dat het niet zo is als normaal barbecueën je moet echt gefocust zijn en daardoor is het net als meditatie.

Tsukune

Feiten / Koopgids / Technieken

Weber Original Store Amersfoort

Na een stukje geschiedenis komen er een paar hoofdstukken over hoe je het eten eet uit dit boek, welke materialen je nodig hebt en hoe je de kip moet snijden. Het mooie in de Japanse eetcultuur is dat je samen het eten bereid en samen het eten deelt. Het is vooral om het samen zijn, praten, eten en genieten van het voedsel dat je bereid en samen deelt. Yakitori is de uitzondering gezien een grillkok deze spies na spies klaarmaakt en uitdeelt aan de gasten. Yakiniku en Izakaya zijn kleine hapjes die je eet met eetstokjes hier deel je het eten en praat je veel over de dag of hoe pittig het eten is en je roept het uit als je toevallig het lekkerste stukje in je mond hebt. Dipsausjes zitten in kleine kommetjes en de rijst ligt in schaaltjes. Lekker genieten en alles eten met stokjes. Als je ervoor openstaat is het echt een feest en zul je op en top genieten. Koreaans barbecueën is ongeveer het zelfde met als grootste verschil dat je van het eten een kleine wrap maakt voordat je het gaat eten. In de volgende hoofdstukken krijg je alle info die nodig is voor een geslaagde Japanse grill avond, met info over welke materialen en technieken die noodzakelijk zijn. Het wordt allemaal duidelijk uitgelegd en soms moest ik twee keer lezen omdat ik niet bekend was met deze manier van eten bereiden. Tijdens mijn test voor deze boekreview heb ik een Yakitori grill gebruikt en echt Binchontan houtskool. In het boek vindt je ook een hoofdstuk terug over welke type houtskool je kunt gebruiken en waarom. De test heb ik in samenwerking gedaan met Rookoven.com een barbecue winkel in Nunspeet.

De gerechten uit het boek

Alle Yakitori gerechten heb ik gemaakt en geproefd en ik stond er even van te kijken hoe de Tare (Yakitori saus) wordt gemaakt. Je neemt een kipkarkas die 20 minuten in de oven heeft gezeten en voegt alle ingrediënten toe. Kook het voor de helft in en je hebt een waanzinnige saus die je pas over de kip strijkt nadat de kip verkleurd is. Je kunt de kip 1 a 2 keer bestrijken met de saus. De saus om zelf te maken is niet goedkoop maar is zeker de moeite als liefhebber. Je kunt je bijna niet voorstellen dat ze in Japan de saus steeds aanvullen en dat de smaak steeds intenser wordt van de miljoenen spiesen die er mee zijn gemaakt.

Van alle gerechten die ik uit het boek maakte vond ik de Tsukune echt een topper de spiesjes met kippendijen gehakt samen met wat kruiden en de Tare was echt super. Deze ga ik echt vaker maken. De recepten in dit boek zijn duidelijk en het komt neer op netjes werken en diverse snijtechnieken en vormen. Het mooi snijden in perfecte vormen was misschien nog wel de grootste uitdaging van het maken van de Yakitori gerechten. Bij het bereiden is concentratie nodig omdat het super snel gaat en je steeds moet blijven draaien en met de waaier de kolen op temperatuur moet houden. Het was echt genieten om op deze manier te grillen samen met Jeanette.

In het boek staan de meest waanzinnige gerechten van Yakitori, gegrilde vis, snelle kimchi, diverse noedelgerechten en zelfs een Gyu Sando (broodje biefstuk). Het zijn stuk voor stuk gerechten die ik zeker eens ga maken gezien ik echt wel hou van de Aziatische keuken. Natuurlijk kan drank niet ontbreken bij het eten en wordt er ook gesproken over Sake en zelfs hoe je bier ijskoud krijgt.

Toriniku

Conclusie

Dit Yakitori & Korean BBQ boek is meer dan een kookboek het is een beleving van de Japanse en Koreaanse BBQ keuken. Hou je van de Aziatische BBQ cultuur dan is dit echt het boek voor jou. Persoonlijk heb ik alleen de Yakitori gerechten gemaakt en die waren bijzonder en daardoor ga ik zeker verder aan de slag met dit boek. Er staan zoveel mooie gerechten waardoor het zeker de moeite is om dit boek aan te schaffen.

Jonas Cramby vertelt in zijn Yakitori & Korean BBQ boek enthousiast over de cultuur en wat je allemaal moet weten om een gerecht tot een succes te brengen. De recepten zijn duidelijk en eenvoudig. Het is wel belangrijk dat je het boek ook leest gezien er veel verwijzingen inzitten naar technieken die noodzakelijk zijn tijdens het bereiden. Voorbereiding is daarom ook de sleutel tot succes. Ik heb al de ingrediënten gekocht bij de Toko hier in Breda waar ze ook een Japanse afdeling hebben. Je moet natuurlijk wel de juiste ingrediënten gebruiken.

Kortom het is een perfect boek dat zeker niet mag ontbreken in een kookboeken collectie en zeker als je een BBQ fan bent en eens iets anders wil.

Het boek is te koop op diverse locaties zoals barbecueshop.nl ; kookwinkel.nl en seikatse.nl.

Disclaimer:

Deze blog is gemaakt in samenwerking met GoodCook. Als foodblogger Grillfun heb ik het boek gratis mogen ontvangen om er een review over te schrijven. Deze blog bevat mijn persoonlijke mening over het boek.

kruiden en specerijen kopen
Print Friendly, PDF & Email